Skip to content

Ce iaşte poezia si cu ce se mănâncă ea

19 August 2011

Nu vom sti niciodata.

Chiar daca unii incearca sa gaseasca vrun raspuns.

Sau altii, de exemplu numaivestibune, incerca sa Inteleaga:

COMENTARIUL LITERAR AL POIEZIEI UNEI MANELE (veki dar merge)

Inca din primele versuri, autorul plaseaza actiunea intr-un mediu feeric :

Ce miracol si ce vraja
Stau cu gagica pe plaja

Prin folosirea cuvintelor miracol si vraja, poetul ne trimite intr-o lume magica, interzisa muritorilor de rand. Efectul este completat de plasarea celor doi protagonisti pe plaja, trimitere directa la infinitul marii, care ar putea sugera si iubirea nesfarsita, dar si eternitatea.
Nisipul ne duce cu gandul la scurgerea timpului, autorul reusind astfel sa imbine prin folosirea unui singur cuvant, atat infinitul cat si perenul.
In urmatoarele doua versuri, poetul doreste sa impace relativa bipolaritate dintre infinit si peren.

Am chef de distractie
3 luni de senzatie

Constient de clipa fermecata pe care o traieste, autorul isi avertizeaza ascultatorul (cititorul) ca iubirea nesfarsita, dragostea profunda, infinitul, alfa si omega, arde intens, asemeni razelor unei zile insorite de vara, comprimandu-se in 3 luni de senzatie. Necuprinsul este astfel incadrat in limite foarte bine delimitate  trei luni, iar profunzimea sentimentelor umane imbraca forma senzatiilor..
Iubirea magica nu are suisuri sau coborasuri. Asa cum spune si poetul, cuvintele de ordine in cazul unei asemenea iubiri sunt cheful si distractia alaturi de gagiu sau gagica.
Folosirea cuvintelor nu este deloc intamplatoare. Elementele de argou:
gagiul, gagica vin sa sugereze faptul ca cel care vorbeste este un om asemeni noua, care insa, conform preceptului biblic, si-a pus in valoare, talantii, reusind sa patrunda intr-o lume de vis.

A doua strofa a cantecului descrie opulenta de care se bucura eroul :

Dau o cheie la mertan
S-am plecat pe litoral
Mi-am pus plinul de benzina
Si in dreapta o blondina

Mertan-ul face trimitere la stilul de viata al marilor padisahi.
Folosirea expresiei plinul de benzina nu este deloc intamplatoare. Ea ilustreaza verticalitatea convingerilor personajului principal. El nu opereaza cu jumatati de masura. Totul sau nimic pare a fi deviza dupa care se conduce.
Notiunea “plin” are si un sens metaforic. Ea prezinta maturitatea dragostei dintre cei doi, care tinde spre perfectiune. Acest lucru este confirmat si de termenii cu care este descrisa marea iubirea a personajului nostru. Fata cu care se iubeste eroul principal nu este o fata oarecare. Ea este o blondina  simbol al frumusetii feminine, asezate la dreapta barbatului. Afirmatia este intarita in versul al doilea din cea de a treia strofa :

Am mertanul de mult timp
Si-o blondina prototip
E a mea numai a mea
Si-mi petrec vara cu ea

Hiperbola blondina prototip descrie in profunzime calitatile greu de egalat ale iubitei, ea fiind o fiinta unica. Prin folosirea unui termen tehnic pentru a-si descrie iubita – prototip- autorul ne reaminteste ca dragostea lui este asemeni tinuturilor exotice, fascinante dar inca neexplorate in profunzime, afirmatia fiind intarita si de plasarea povestii in anotimpul de vara.
Ultima strofa descrie actul de iubire dintre cei doi. In primele doua versuri, ne este prezentata atmosfera care domneste intre indragostiti.

Marea neagra e calduta
Blonda-i sexy si finuta

Iubirea se consuma in apa calda a marii. Cristalinul marii descrie sentimentele celor doi iar caldura apei descrie relatia dintre ei.
Dragostea dintre cei doi este imuna la scurgerea timpului

Ziua stau cu ea la soare
Noaptea o scot la plimbare

Succesiunea zi-noapte nu poate perturba trairile profunde alte tinerilor indragostiti, dar autorul lasa o portita de iesire din aceasta idila aproape perfecta. Folosirea termenului noaptea din ultimul vers avertizeaza cititorul ca totul poate fi perfectibil, chiar si iubirea, iar daca peste iubirea dintre cei doi s-ar lasa intunericul, eroul va trece si peste acest obstacol. Este vorba doar de 3 luni de distractie.

PS

Ma-ntreb cand era timpul dixtractiei la orizontala? Ei, Salame?

PPS

Meseria de “critic de poezie” creca e cea mai naspa din lume. Ori nuntelegi nimic din ce a scrijelit poetul si-atunci mergi pe scoti interpretari din burta ori chiar intelegi si atunci te oftici ca nu te-ai gandit tu primul.

PPPS

Vorba lui Rumi: beyond you there’s no way… (‘you’ as in you, the other not ‘you’ as in the human beings when was nothing to cling to, vorba unui clasic)

4 Comments leave one →
  1. licurici permalink
    20 August 2011 06:45

    Madelin,sincer…imi place…Singurul lucru pe care nu l-am inteles,ma iarta,e..vorba de..Salam..as in salami..or Salomee…

    in rest,poezia iaste,in mod cert.

  2. madelin permalink*
    20 August 2011 08:15

    Salam as in Florin Salam, un manelist postmodern, as zice.

  3. 22 August 2011 11:53

    hahahahahaaha. profund! mai ales comentariul tau cu privire la postmodernitatea salamului 😆

  4. 22 August 2011 11:55

    deci am sarit o fraza de atata emotie artistica. voiam sa mai zic intre “profund” si “mai ales comentariul” ca m-am distrat teribil si mi-a sarit mausul din mana de ras si emotie si am apreciat… ” mai ales comentariul tau cu privire la postmodernitatea salamului” 😆

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: