Skip to content

Cum se doneaza sange

6 March 2012

La Bucuresti.

La Institutul National de Hematologie Transfuzionala (clic, desi e un site de rahat, ca toate site-urile institutiilor de stat din Romania, facute de “baietii destepti” cu firme IT).

Daca vrei sa donezi sange pentru o ruda internata in spital.

Daca vrei sa donezi sange pentru ca ai nevoie de scutire la facultate.

Daca vrei sa donezi sange pentru cele 7 bonuri de masa de 9 lei.

Daca vrei sa donezi sange pur si simplu pentru ca vrei sa faci un bine omenirii.

Esti DESCURAJAT iremediabil si indubitabil.

Filmul unei zile de Ilf si Petrov, atat de normala insa in spatiul carpato-dunareano-pontic absurdistanez:

Am ajuns pe la orele 10.30.

Cladire deaia comunista sinistra, cu mozaic de ciment, sala de asteptare cu banci de lemn si pereti cu vopseaua jupuita.

In hol, la informatii, nimeni.

Am intrat in cusca portarului, sa intreb care-i procedura. Agentul de paza imi da un formular cu declaratie pe proprie raspundere ca nu am hiv, mai multi parteneri, hepatita etc. Ma trimete la camera 54, la registratura.

Etajul 1. Registratura, trei pereti de rafturi cu dosare, un calculator, trei doamne care se invarteau in jurul axelor dumnealor. Una din doamne ma interpeleaza sec si taios: sunteti racita? Io: nu. Ea: pai de ce va suflati nasul? Eu: pentru ca am intrat de la frigul de afara in caldura din biroul dumneavoastra, doh. A doua doamna se aseaza la calculator si noteaza spitalul si pacientul pentru care donez. Dau buletinul. Imi face poza, cu o camera micuta asezata langa calculator, pe masa. Dupa ce ies, iese si ea dupa mine: aveti herpes la gura? Io: nu! Ea: sigur? Io: o iau pe scari in jos. Ca ma trimisese in sala de asteptare de la parter, sa stau sa astept sa mi se comunice prin megafon sala la care trebe sa ma prezint. Buletinul a ramas prizonier la registratura, cica vi-l recuperati de la doamna doctor. Iar fisa merge independent de tine, de la un ghiseu la altul.

Stau in sala de asteptare, langa alti 10-15 de donatori. Frig ca in gara. Frig. Si astept. Si astept. Si astept. In timpul asta cetesc colile A4 cu informatii, lipite pe pereti: “daca sunteti din alta localitate de domiciliu decat Bucuresti, aduceti adeverinta ca lucrati in Bucuresti“. Si daca n-am serviciu, sunt din Dorohoi in trecere prin capetala, nu poci dona? “Daca donati pentru un anumit pacient, de la un anumit spital, aduceti belet de la doctorul responsabil, pe care sa scrie nume, prenume, diagnostic, grupa sanguina si Rh“. Ouch, pai n-am. “Donatorii noi doneaza intre orele 08.30-11.00. Donatorii vechi doneaza intre orele 08.30-13.30“. Era deja 11.

Ma aud strigata. La camera 38, etaj 1, corpul celalalt de cladire. Cei mai vechi in bransa, strigati odata cu mine, tasnesc ca din cusca.

Ma duc la camera 38. Aici imi dau seama de ce s-au grabit ailalti. La camera 38 era o coada de vreo 10 persoane. La consultatie, la una din doamnele doctor de consultatii. In timp ce stateam la coada, ma apuca pipi. Cobor la parter, la singurul closet pentru vizitatori (celelalte sunt rezervate personalului medical din cladire). Acolo, 3 veceuri turcesti. In cabina, nici macar un carlig de care sa-ti agati haina si geanta. Fac pipi imbracata, cu geanta de gat. Ma intorc la coada. Se micsorase, erau 4 persoane. Oamenii ieseau si spuneau: m-a respins ca cica am ochii rosii. M-a respins ca nu am 50 de kilograme. M-a respins ca sunt in nu stiu ce treime a ciclului menstrual. M-a respins ca am beut o bere aseara (informatie esentiala pentru restul de domni de la coada, care au decis sa declare ca nu au beut nimic o saptamana). In antreu, o doamna asistenta imi completeaza fisa si imi inapoiaza buletinul. Doamna doctor, in varsta, vopsita blond, se conversa cu pacientii dinaintea mea: ai mancat micul dejun? Si ce ai mancat? Vaaaaai, doar un strudel? Pai un barbat ca dvs trebuie sa manance un mic dejun conststent bla bla bla. Asta lua timp, af cors. Intru. Raspund monosilabic. Da, am mancat un mic dejun consistent. Da, dupa cafea. Da, m-am odihnit azi noapte. Da, sigur. Imi ia tensiunea. Cica 16. Fugiti de aci doamna doctor, nu am avut niciodata mai mult de 14, 12!. Ea: nu exista 14 cu 12. Io: o las in plata Domnului. Urc inca un etaj, la camera 47, pentru analize pre-donare.

La camera 47, bineinteles coada. Incepem deja sa ne cunoastem bine. O doamna se invoise de la serviciu si ajunsese la orele 9. Acum era 12.00. Trei doamne asistente ne inteapa in degete si ne fac grupa, erhasul, hemoglobina, glicemia. Alta doamna completeaza fisele. Suntem trimisi inapoi la doamna doctor, la camera 33 sau 38, remember?

Doamna doctor: aveti o hemoglobina superba. Multumesc asemenea, zic. Ma trimete la etajul 3, la camerele cu boxe. Suna bestial, ca la caii de cursa. Aici, pe holuri, oameni care asteapta. Muuuulti. Si stam. Si stam. Si stam. Se facuse ora 13. Bag capul (in boxa, that is!) si intreb ce se intampla. NU SOSISERA FISELE! Am uitat sa povestesc ca exista omuletul care poarta fisele intre etaje, un domn marunt, imbracat in halat de molton.

Ajung si fisele. Ma descarc nervos pe doamna asistenta: dar greu va mai miscati, frate! Ea: stimata doamna, am primit fisele la 13.08. Zic: nu dumneavoastra, institutia, nene!

Ma asez pe un pat. Acul in vena (o mana foarte usoara, multumesc doamna asistenta!). Ma conecteaza la punga. Stand la desangvinat, am auzit conversatia asistentelor: erau doar 3 pe tura pentru ca una era bolnava, ailalta se invoise, alta isi daduse demisia si plecase in Germania, probabel. 450 mililitri de sange. 15 minute. Ies din cabinet, cu geanta, haina, plasturele dat de doamna asistenta, carnetul de donator pe care e lipit un timbru rosu; in timpul asta apasand cu o bucata de vata pe gaura din vena.

Urmatoarea si ultima coada e cea de la casierie: 7 bonuri de masa, adeverinta cu care-ti poti lua abonament pe un mijloc de transport 1 luna cu 50% reducere si scutirea: ziua donarii, libera de la serviciu, ceea ce e normal avand in vedere ca jumatate din ea o petreci pe holurile institutiei in cauza.

De iesit din institutie am plecat pe alta usa decat cea pe care intrasem. Ca finca asta era incuiata.

Pe hol, un afis mare: Salveaza o viata! Dureaza 15 minute. Cineva completase cu pixul: + 8 ore.

11 Comments leave one →
  1. 6 March 2012 12:55

    This is why you can’t have nice things.

  2. 6 March 2012 15:24

    Himmerherrgott.
    😀

    Du-te la München să donezi, că scapi mai repede.

  3. 6 March 2012 15:44

    Sau cum se mai zice – no good deed goes unpunished. Dar, dincolo de exasperarea ta si misto-urile noastre (la adresa institutiei), chapeau!

  4. 6 March 2012 18:04

    Chiar ai avut tensiunea 16 si de obicei o ai 14 ?

  5. 6 March 2012 18:06

    am impresia ca se poate dona direct in spitale. Nu primesti insa fisa de donator, bonuri de masa, si nici zi libera. Avantajul e ca sangele ajunge mai repede la pacienti.

    M-am inscris la prima donare din viata mea. Anterioara dorita aveam sub 50 kile.

  6. madelin permalink*
    6 March 2012 18:13

    Rudolph, de obicei am tensiunea 12 cu 8. Adica de cele 100 de ori de pana acum, ultima oara acum 2 luni. Doar doamna doctor grijulie cu micul dejun a numarat pana la 16! Nici la nervii pe care ii aveam nu puteam avea 16.

    Arakelian, intr-adevar se mai poate dona sange la spitalul Floreasca si la spitalul Fundeni. dar nu stiam ca nu primesti bonurile si carnetul de donator.

    Irina, de data asta am donat pentru cineva din spital. Insa ma gandesc serios sa mai donez, am doo zile libere de la job 😉

    Ah, si am trimis email cu lincul la articolul asta pe adresa institutului, in atentia domnului director general.

  7. 6 March 2012 21:04

    In provincie, in unele locuri cel putin, e mult, mult mai simplu, rapid si eficient.

    Bucuresti, cu poze:
    http://www.oskar.ro/blog.php?nr=160&id=915

  8. madelin permalink*
    7 March 2012 07:51

    Haha, Dragos, ce misto ca ai gasit cu poze. Iezapt asa. Uite, ca s-a imbunatatit ceva fata de 2009, ca sa nu mai carcotim atat: acuma iti dau toate hartiile in acelasi loc si trimit ei email la spital (adica nu-ti mai trebe dovada). Ah, si am uitat sa zic: am stat in boxa vampirica cu alti 5 baieti frumosi (sunt 6 paturi per boxa), asa ca nah, inca un avantaj!

  9. 7 March 2012 10:43

    e interesant de verificat in ce spitale se poate dona direct. Eu stiam ca si in Municipal. Daca cineva a donat direct in spital, rog sa scrie aici – cred ca informatia conteaza.

    Eu voi dona sapt viitoare. pt alta tara. Gratis. Am cerut “apppoinment”, astept raspuns 🙂 , am fost informata ca dureaza 5-15 min procedura in sine, dar sa estimez 30min ca voi completa si acte. Revin luni cu info. PS. cica aici nu primesc nimic moca :).

  10. 7 March 2012 19:05

    si uite asa ne intoarcem la discutia aia de la basescu; inainte s-o faca basescu, sau guvernu sau primaru sau eu mai stiu care autoritati sau functionari, noi oamenii ne facem viata grea si amara unul altuia…

  11. madelin permalink*
    8 March 2012 15:53

    emailul trimis de mine:

    Stiu ca primul dvs raspuns o sa aduca in discutie lipsa de fonduri, si, pe undeva, aveti dreptate. Insa o mai buna organizare a etapelor premergatoare donarii, pentru eficientizarea timpului afectat donatorilor (nu e permis ca un donator sa fie plimbat pe holuri de la orele 9.00 pana la orele 12.30-13.00), precum si instalarea cate unui carlig pe usa fiecarui WC de la parter, pentru ca oamenii sa-si poata agata haina si geanta, nu presupun un efort financiar deosebit. Doctorii, asistentele, personalul de curatenie au treburile lor, sarcina unui manager, cea pentru care e platit, este sa organizeze eficient lucrurile. Iar donatorii, in aceasta schema, sunt clientii dumneavoastra, cei in interesul carora ar trebui sa va desfasurati activitatile pentru care sunteti remunerati.

    Le multumesc doamnelor asistente de la boxe, pentru mana usoara. Daca este adevarat ca lucrau mai putine pe tura, tot dvs, domnule director, ar trebui sa interveniti si sa va asigurati ca se lucreaza cu tot personalul necesar in schema.

    O donatoare.

    raspunsul primit de la doamna directoare:

    Buna ziua ,

    Aveti dreptate stimata donatoare caci lucrurile nu functioneaza asa cum ne-am dori si eu si dvs la Centrul de Transfuzie Sanguina Bucuresti !
    Spune-ti sa nu invocam lipsa de fonduri ? Dar este esentiala ! Si lipsa de personal !
    Eu sunt director de 1 an si 8 luni si fondurile au fost taiate sistematic si in fiecare luna ne facem calculul ce sa platim mai intai ; curentul electric si gazele ori facturle restante de luni de zile ca sa putem functiona ! Bani de investitii nu avem deloc desi se cere renovarea centrului chiar acut as putea spune , salariile sunt foarte mici : un medic primeste in jur de 16 miloane pe luna iar un asistent 10 milioane , iar voluml de munca este dublu decat in normativ !
    In fiecare zi vin in jur de 200-250 de donatori iar noi avem 3 medici la consultatii deci un medic consulta 70- 80 de donatori /zi adica in primele ore ale diminetii caci toata lumea vine la prima ora !
    Ma doare ceea ce-mi spuneti fiindca stiu ca deocamdata nu am solutii imediate !
    Selectia donatorilor este esentiala pt unitatea de sange care pleaca la spital si exista etape la care nu putem renunta, In mod normal un donator nu poate aloca selectiei ,analizelor si donarii propriu zise mai putin de o ora si jumatate sau chiar 2 ore , Cu timpi de asteptare cu tot , Am facut zeci de simulari si nu se poate mai putin , Dvs ati stat 3 ore si este deja prea mult !
    Spuneam ca nu am solutii imediate , dar am solutii in viitorul apropiat fiindca anul trcut am reusit sa strang bani numai din sponsorizari si am reusit sa informatizam activitatea noastra care este in stadiul de inceput si de aceea se prelungesc atat de mult diferitele etape de lucru ! Personalul merge mai greu acum fiindca nu are
    manualitatea sa lucreze cu computerul ! Imi pare rau pentru faptul ca in anul in care am preluat conducerea nu exista nici urma de program informatic ,se lucra pe registre fise ca in sec xx cum spuneati ! Si nu a fost usor sa implementez acest program fara nici un ban de la buget !
    De asemenea pe 18 martie incepem lucrarile de renovare si modernizare ale centrului nostru si ma astept sa urmeze inca o perioada grea in urmatoarele luni fiindca va trebui sa functionam in continuare !
    Va invit undeva in septembrie din nou la donare si sper sa ma cautati la etjul 3 unde am biroul si sa bem o cafea impreuna daca veti ii multumita !
    Cu scuzele de rigoare va doresc o primavara frumoasa si
    La multi ani !
    dr.DG
    Director CTSMB

Leave a Reply

