Skip to content

Stockholm at a glimpse

17 June 2012

In 5 zile.

Cu o oprire prealabila de 5 ore in aeroportul din Praga. Era timp sa mergem cu autobuzul 30 min si apoi cu metroul vreo 5 statii pana in centrul Pragai insa am preferat sa mancam carnati praghezi cu bere ceheasca, sa stam la taclale si sa ne odihnim intre zboruri; de notat camera de relaxare verde, de langa portile D, unde poti sa tragi un pui de somn pe perne sau sa-ti verifici emailul (exista prize si 15 min internet-free).

Ordinea suedeza am deslusit-o inca de cand am cetit pe site-ul aeroportului Arlanda rutele de ajuns in oras, functie de ora avionului. De genul: 14:10 – 14:50 Take buss Flygbussarna from Arlanda terminal 4 buss towards Stockholm Cityterminalen. Get off at S:t Eriksplan T-bana. 15:01 – 15:11 Take tunnelbana SL 18 from S:t Eriksplan T-bana towards Farsta Strand T-bana (Stockholm kn). Get off at Slussen T-bana. 15:20 – 15:51 Take tåg SL 25 from Slussen T-bana towards Saltsjöbaden station (Nacka kn). Get off at Saltsjöbaden station. Ceea ce am si facut. Belete se cumpara de la automatele din statiile de metrou sau direct in tren (54 coroane de la automat cu cardul sau 66 coroane de la controlorul din tren doar cash – zonele A soi B). Cel mai ieftin iesi daca iei un fel de pliant verde care contine mai multe calatorii (valabil si pentru calatoritul in grup) sau daca incarci cu cate calatorii vrei tu un card-abonament. Un bilet e valabil pe orice mijloc de transport timp de o ora – o ora jumate.

Cladirea in care erau camerele nostre de hotel arata ca o casuta din padure, dar cu muuuult mai scump (265 euro camera pe noapte).

Istoria oraselului Saltjobaden din comuna Nacka, de pe fiordul Baggensfjärden, este destul de interesanta: se pare ca una dintre cele mai bogate si influente familii din Suedia (familia Wallenberg), proprietara unei mosii de 890 hectare, a decis, intorcandu-se de pe Costa de Azur franceza, sa construiasca ceva similar dar cu specific suedez. Asa a aparut, in 1893, un hotel montecarlesc (Grand Hotel), cu vedere spre portul cu barci colorate si spre vestitul Stockholm Archipelago, hotel inaugurat de regele Oskar II.

Pe partea cealalta a caii ferate, patronul artelor, Ernest Thiel, a construit, in 1893 o vila de vacanta. Apoi, in 1924, Kooperativa Förbundet a cumparat cladirile si a deschis o scoala de lucratori in turism (manageri, cameriste, chelneri, receptionere).

Bikupan (Ernest Thiels villa). Interiör.

Castelul adaposteste acum restaurantul bio iar fostele cladiri-internat sunt camere de hotel. Fostele sali de clase sunt acum transformate in sali de conferinte.

In cladirea-castel se afla si o parte din colectia de arta a familiei Thiel, de exemplu sculpturi de Carl Milles.

Peisajul e minunat, cu vedere spre mare; padurea de pini in care sunt risipite vilele hotelului rasuna de ciripit

Chestia cea mai ciudata in Suedia lunii iunie sunt zilele incredibil de lungi: soarele apune dupa 11 seara si rasare la loc la orele 3 si jumatate noaptea.

pe seara, la apus:

aproape de miezul noptii:

Si orele 4 dimineata:

Din gara, un indicator cu nume ciudat, mai tarziu am cetit ca e vorba de The Royal Swedish Sailing Society:

O casa rezidentiala tipica din Saltsjobaden:

si porti tipice:

Cel mai misto a fost ca am gasit liliacul inflorit, pe langa rododendroni, flori de capsuni si salcam galben

     

Am sarbatorit si midsommerul mai devreme, a fost un dar din partea organizatorilor suedezi: ne-am dansat ca broastele, am schiat pe iarba si am alergat baba-oarba. Am mancat cele mai misto dulciuri cu fructe, am beut snaps (slabut, fata de palinca noastra, cum am comentat pe soptite cu colegul ceh), am beut bere la sticle de 100 de ml, hihi. Ne-a cantat o formatie melodii tipice suedeze, apoi a dat-o pe pop ABBA. Ad hoc, colega brazilianca a cantat impreuna cu muzicantii suedezi doua melodii de suflet in portugheza, iar colega spanioloaica a canta melodia aia cu io no soy marinero.

Suedezii mananca extrem de sanatos: dimineata aveau 4 feluri de iaurt. 5 de branze, 6 de painici chifle cu seminte, oua fierte tari si oua fierte moi, o fiertura de arpacas calda (singura chestie calda la micul dejun), caviar de somon, ansoa, prosciuto bun, salamuri delicate, dulceata de afine si suc de rubarba. La pranz se mananca de felul 1 o salata cu ierburi si seminte iar de felul doi un somon marinat in sare si zahar cu legume calite. Sau celebrele meatballs de miel. Tot cu legume inabusite. Seara mancam in camera, biscuiti romanesti.

De plimbat in Stockholm aveam numai doua seri, asa ca am ales sa ne plimbam la picior prin Gamla Stan (orasul vechi). Stradute inguste, pietruite cu piatra cubica, magazine mici, cu multe chestii manufacturate, cafenele cu cate 3 mese micute pe trotuar.

straduta cea mai ingusta din Suedia Mårten Trotzig

Vitrine:

   

De notat in Gamla Stan: restaurantul Den gyldene freden (The Golden Peace), unul dintre cele mai cunoscute din Suedia, si cel mai vechi restaurant din lume care are aceiasi vecini; piata Stortorget (piata patrata) unde se afla celebrele cladiri de la numerele 18 si 22 Kaffekoppen si Chokladkoppen si muzeul Nobel.

De cealalta parte a oraselului cu stradute inguste se afla orasul larg, cu palatul regal:

opera:

poduri:

biblioteca centrala, biserici, primaria cu turnul care poate fi urcat pana la orele 18.00 pentru o vedere de sus a orasului:

   

De intalnit m-am intalnit si cu doua dive.

   

A doua zi ne-am dus la Globe, faimoasa cladire in forma de sfera, construita recent in Stockholm, care adaposteste meciuri de fotbal si hochei sau concerte incendiare. Ne-am urcat cu lifturile exterioare

sa vedem orasul de sus.

si asa am aflat ca Stockholmul are si o partie de schi:

O alta chestie interesanta de vazut in Stockholm sunt statiile de metrou-galerii de arta, pentru cine e pasionat: arta la metroul din Stockholm – catalog

In concluzie, Suedia e racoroasa si aerisita, desi noi am prins cele 4 zile cu soare si 22 de grade.

Suedezii sunt eficienti si placuti. Suedezele tinere se imbraca in rochii vaporoase si se incalta invariabil cu conversi.

La restaurantul hotelului am intalnit-o pe Nina (Niculina), o romanca din Campia Turzii, plecata din tara de vreo opt ani. Am stat mult de vorba, era curioasa sa stie cum mai e viata in Romania. Mai bine ca inainte, ce era sa spun. Multumiri inca o data pentru cina cu hamburgher si cartofi prajiti. Si multumiri si Ceciliei, draguta suedeza care ne-a servit.

Io am racit bocna si nu am reusit sa ma intalnesc cu Lia; in prima zi am vorbit la telefon, ea era obosita franta de pe la munci, a doua zi mi mi s-a stricat simul telefonului, am incercat sa trimit SMS si am cetit mesajul ei abea in aeroport.

PS

La muzeul-nava viking Vasa n-am ajunsara.

PPS

Ca să particip la concursul inițiat de Tedoo, scriu aci că acesta este un “Articol înscris în concursul Thailanda, Te Iubesc! organizat de KLM România, în colaborare cu Tedoo.ro și T.A.T. Balkans.

5 Comments leave one →
  1. 17 June 2012 23:17

    Misto si utila prezentare ! Eu nu am vizitat orasul Stockholm niciodata, doar am facut o data o escala de vapor in Suedia de sud, dar imi era rau ca naiba dupa o noapte in care imi fusese rau de mare ingrozitor asa ca nu retin nimic din Suedia…nici macar vaporul si portul nu am putut sa le tin minte ! Abia in Copenhaga, ulterior, am reusit sa-mi revin cat de cat la o stare de spirit mai obisnuita si mai capacitativ interesata de suveniruri turistice ! Cu ajutorul prezentarii tale, acum am putut taia si Stockholm-ul de pe lista de orase fata de care m-as fi putut simti obligat sa le vizitez pe viitor !

  2. dunia permalink
    18 June 2012 14:11

    Verdeata si culori in Suedia, eu cand am vazut-o era sub zapada, prea mult sub zapada, in fiecare zi aveam senzatia ca e Craciunul.

  3. 18 June 2012 16:01

    Mi-ai făcut poftă.

  4. 30 June 2012 13:46

    Noah, multam de împārtăşire, căci m-am plimbat prin stockholm cu tine o dată 🙂

  5. 3 July 2012 08:39

    Tare frumos te uiţi la locuri. Parcă m-am plimbat cu tine:)

Leave a Reply

