Skip to content

Mergeti cu Domnul

16 Martie 2013

Adica Vaya con Dios.

Vaya con Dios, formatie belgiana pop-jazz-vintage-gypsy, fondata in anul 1986 de Dani Klein, Dirk Schoufs (contrabasist) si Willy Lambregt (chitarist, inlocuit mai apoi cu Jean-Michel Gielen).

coperta_albumului_night_owls

Iata una dintre primele lor inregistrari, din 1987.

On 24 May 1991, Schoufs died of an AIDS-related illness. In 1996 Klein left the music business complaining of too much stress. She returned in 1999 as singer in the group Purple Prose, which released a debut album that year. Vaya Con Dios returned in 2004 with a new album titled The Promise. In October 2009, the album ‘Comme On Est Venu’ was released, with all songs sung in French (sursa: Wikipedia).

Farewell Tour 2013.

IMG_2237

Dani Klein (voce)

1363342016_imag-dani-klein-concert-cluj

Alaturi de ea, muzicienii:

Maria Lekranty şi Nouri Sahli (pe scaun in dreapta) (backing vocals)

Tim De Jonghe (trompetă, percuţii)

Red Gjeci (vioară)

William Lecompte (pian, clape)

Francis Perrez (chitară)

Salvatore La Rocca (contrabas)

Han Wouters (tobe)

Afara, ger de crapau pietrele, dar soare-soare. Am bantuit pe la toate magazinele de pe Mendeleev si George Enescu, sa-mi cumpar fular si manusi, ca plecasem de acasa fara. Nu aveau. Magazinele de toale bagasera marfa de primavara, esarfe transparente si fuste gofrate. Cand am intrat in sala (Palatului), nu-mi simteam picioarele si aveam mainile umflate si amortite.

Diferit fata de toate celelalte concerte la care am fost in ultimul timp, Dani „m-a avut” de la prima nota pe care a scos-o (one silver dollar). Nici chiar Leonard nu reusise, dar sunt precisa ca din cauza partii aia de public snob-superficial din preajma mea, care nu terminase sa-si povesteasca vreo barfa recenta si nici nu a tacut pana nu a ispravit Cohen Dance me to the end of love.

Ah, da, si a spus bonsoir si good evening atunci cand a aparut pe scena (da, stiu, am si io un fix cu asta).

Am un public bun oriunde ma duc in lume, insa nicaieri nu am gasit un public atat de cald, bun si iubitor ca cel roman. Va multumesc din adancul inimii” (nota: Dani Klein si Vaya con Dios au cantat si la Cerbul de Aur, si la Festivalul Callatis, si la Cluj, si la Bucuresti in 2009 la Sala Palatului, apoi la Club Fratelli in 2010)

(interviu)

concert-vaya-con-dios-sala-palatului-bucuresti-2013-18

A urmat Johnny, pe care a prezentat-o ca pe o piesa de origine romana. „Am ascultat intr-adevar piesa acasa, de pe un CD primit cadou, cu o cantareata romanca, imi pare rau ca nu-mi amintesc exact numele ei: aveti nume greu de pronuntat” s-a fofilat ea. Cel mai probabil cantareata e Aura Urziceanu, cu a ei Sanie cu zurgalai.

Au fost Lulu’s Song si Quand Elle Rit Aux Eclats.

Time flies si Heading for a fall (in linc este tot albumul Time Flies din 1992). Aici: heading for a fall la Cluj, 2013.

Pentru urmatoarea piesa, s-au adus trei scaune in platou: „Pe 1 ianuarie am implinit 60 de ani. La varsta asta mai canti si stand jos”, a glumit ea. Dani, Maria si Nouri au cantat in triet „What’s a woman when a man, don’t stand by her side, what’s a woman when a man (What’s a man without a woman?) makes her feel like a fool? In the dark, she will swear, cross her heart: Never again, Cross my heart, Never again”.

Puerto Rico, la care publicul a inceput, timid, sa cante cu ea.

A urmat si povestea lui Louie si a femeilor lui: I met Louie on an early morning, in a sleazy part of townI was tipsy and feeling kind’a lonelyLouie offered me his arm. Asa ca m-am gandit, maybe he’s just a friend of her. Desi mi-a spus raspicat: I don’t want to know. De ce? Probabil de asta:  don’t break my heart (Brasov Cerbul de Aur, 1996).

Au urmat povesti ritmate si povesti jazz.

Pauvre diable a fost duet Dani-Nouri. Pleurer, tu ne fais que pleurer, tu vis dans tes pensées et ça te fait pleurer, pleurer, tu ne fais que pleurer, c’est fini de danser, la fête est terminée. Nouri (un mulatru tanar, cu parul valvoi si cu atitudine de scena) a dat-o misto de tot in rap, asa ca m-am gandit razand la Mihu si la Alina lui. Uite aicea, neamule, atitudine!

Apoi.

Stiu ca acesta e un subiect sensibil in tara voastra, insa as vrea sa multumesc muzicii rrome, pentru mostenirea lasata„. Cu alte cuvinte,  J’ai même rencontré des tziganes heureux (sau Tereza film).

Gelem, gelem, lungone dromensa
Maladilem bakhtale Romensa
A Romale katar tumen aven,
E tsarensa bahtale dromensa?

A Romale, A Chavale

[…]

(scrisa si compusa de Zarko Jovanovic Jagdino prin 1949, Imnul Romani, adoptat la Congresul Romani din Londra, in anul 1971. sursa: wikipedia. Iata pe Saban Bajramovic).

Adica Je l’aime, je l’aime (pacat ca la noi nu a venit si acordeonistul, dar violonistul, Doamne Dumnezeule! Si tiganeasca la pian, din picioare, cum n-a vazut Parisul!)

Stiu ca tara voastra se schimba, si inca repede, dar va rog eu mult sa nu va pierdeti sau rataciti spiritul” a spus ea.

La bis, prima melodie a fost duet Dani-Maria (Still a man – Call him anything you can, a traitor or a friend, call him a hero, a nothing or a zero, he’s still a man).

La a doua melodie, ultima din concert, a somat publicul: Acum o sa va pun putin la treaba. (rasete din public). Daa, ha ha ha. Stiti sa dansati? Hm, nu prea? Stiti sa cantati? Da? Daca nu cantati, toti, la melodia urmatoare, ma opresc in momentul asta, imi iau jucariile si plec” Ce a urmat? Pai neh, nah, nah, nah, bineinteles. Cu TOT publicul in picioare, dansand si cantand la refren.

Varianta originala (din 1990)

Varianta de concert occidental

Si varianta de concert romanesc (Cluj 13 martie 2013). La Bucuresti a fost si mai si.

vaya-con-dios-sala-palatului-bucuresti-2013-21

Concluzia: concertul asta cu muzichiile lui de contrabas, pian, vioara, trompeta si voci mi s-a insinuat in plex, frunte si stomac, falfaind ceva fluturi pe acolo.

M-am simtit, cu ochii inchisi, fix pe scaunul meu rotitor de acasa.

***

Farewell, Vaya con Dios!

458568_3513903292468_2037456174_o

60435_10151382950618892_906088326_n

PS

Toate lincurile pe care le-am pus de pe youtube sunt, pe cat posibil, din concertele recente.

PPS

Lincurile de la conferinta de presa dinaintea concertului din Cluj, de pe 13 martie 2013 (video si rezumat).

Si pozele de la concertul din Bucuresti, via iconcert.

Si o recenzie a concertului, in presa online.

Alta recenzie (de Pack your memories si Lay your hands nu mi-am amintit)

Pozele muzicienilor sunt fie de pe conturile lor de facebook, fie de pe grupul de pe facebook.

8 comentarii leave one →
  1. dunia permalink
    18 Martie 2013 13:34

    Madeliiiiiiiiiin, te-am visat azi noapte. 🙂

  2. madelin permalink*
    18 Martie 2013 13:44

    Ddunia, ce faceaaaam?

  3. dunia permalink
    18 Martie 2013 15:01

    Mai, eu venisem la Bucuresti si ne-am întâlnit undeva la ieșire din oraș, tu aveai un păr lung în care se reflecta soarele, prins în coadă și mi-am amintit de mama mea tânără fiind. Cred că mergem împreună la un muzeu care s-a dovedit a fi o școală, am visat coridoare de liceu cu uși deschise și mulți copii alergând.

  4. madelin permalink*
    18 Martie 2013 17:42

    Pai anul asta dau bacul si sunt cam stresata :). Par lung am!

  5. dunia permalink
    19 Martie 2013 09:43

    Dai bacul? Eu am primit prima felicitare de 8martie. Succes la bac.

  6. Vlad permalink
    19 Martie 2013 10:31

    Interesant că Johnny e furată de Les Paul (ăla cu chitările) de la Richard Stein, compozitorul evreu care a compus această melodie populară românească 🙂
    Iar Vaya Con Dios, care covăruiesc melodia, au fost dați și ei în judecată de Uniunea Compozitorilor.

  7. madelin permalink*
    19 Martie 2013 10:39

    Compozitorului roman-evreu Richard Stein (1909-1992), autor al pieselor „Sanie cu zurgalai” si „Ti-am luat un martisor”. Si inteleg ca procesul de plagiat (asta, ultimul) a ramas in coada de peste. Oricum, prefer sa-(mi) cante Vaya con Dios o piesa „plagiata” decat Horia Moculescu una originala. Chestie de gustibus.
    Daca cetesti articolul de fata si interviul cu Dani Klein, ai sa vezi ca asta a spus si ea, ca e o melodie romaneasca.

  8. madelin permalink*
    28 Septembrie 2014 12:23

    Un interviu al printesei urbane cu Dani, via facebook

Lasă un răspuns

