Skip to content

Leapşa cu cărţi de pe facebook

31 August 2014

Acolo am fost tag-uită de Bianca.

Mai făcusem io o leapşă, pe ălălalt blog.

Carti 3

Treaba era aşa: să faci o listă cu zece cărți, „nu neapărat cele mai deștepte, nu neapărat fundamentale, ci simple cărți care te-au modificat ca om, au lăsat urme în tine. Bineînţeles că unii au săpat adânc, au ajuns chiar la Biblie sau la Nietzche.

Io o să fac leapşa nu pe 10 cărţi ci pe 10 etape şi chiar mai mult decât atât.

1. Etapa copchilăriei 

Mai întâi şi la-nceput Luna Betiluna şi Dora Minodora de Anamaria Smigelschi.

„[…] în vizită la verişoara Cătălina cea-care-ştie-să-cânte-la-pian. Cât adulţii şi-au văzut de treburile lor, Cătălina mi-a dat să cetesc cea mai nouă carte cumpărată de mama ei. Era o carte cu două fetiţe, una blondă, cealaltă roşcată, cu nume minunate şi rimate. Mult timp după episodul ăsta am rătăcit în amintire cartea cu personajii şi desene care mă fermecaseră iremediabil. Un timp am căutat-o zadarnic prin toate librăriile în care intram cu mama. Uitasem numele fetelor… După un arc de timp considerabil, având în vedere că de-acum eram eu însămi mamă, căpătând darul internetului, am regăsit cartea mea cea minunată, într-un forum de nostalgici ai cărţilor din copilărie”

1

Apoi Trei poveşti minunate de Regina Fabiola (dacă vreţi s-o cetiţi, click pe poză).Trei povesti minunate

Mai încap aici Mac şi Cocofifi, Fetiţa de pe Terra de Kirill Buliciov, Talismanul de safir de Elvira Bogdan. Singur pe lume de Hector Malot (heartbreaking, încă ţiu minte nodul din gât, puiul lui Gârleanu era mic copchil). Coliba unchiului Tom de Harriet Beecher Stowe a fost prima carte pe care cetit-o toată noaptea. Basme mai degrabă de Charles Perrault decât de Fraţii Grimm sau Petre Ispirescu.

Cărţile din Biblioteca pentru toţi copiii, cartonate: Fram ursul polar, Sfârlează cu fofează, Morcoveaţă.

Legendele Olimpului de Alexandru Mitru (zeii mai mult ca eroii, bien sur).

Ohooo, Recreatia mare de Mircea Santimbreanu (unde am învăţat să învăţ capitalele Africii cu mnemotehnica)

Telefonul de la ora 19 de Nicuţă Tănase (ce tare mi-am dorit să am şi Ucenicul Vrăjitor).

Cărţile acelea minunate în relief (3D s-ar numi acum) şi cu părţi care se mişcau, „pop-up” (când le deschideai ţâşneau spre tine personajele).

29956767_1_644x461_carti-de-povesti-3d-deosebite-resita

Bonus: discurile cu poveşti (Fata babei si fata mosului, Căsuţa din pădure) şi diafilmele proiectate de tata în fiecare seară, pe un cearşaf alb prins de şifonier)

Cireşarii, nene, de Constantin Chiriţă. Dacă mă concentrez, pot să recit pasaje întregi. La un moment dat ştiam cu sfinţenie fraza de început şi fraza de sfârşit a fiecăruia din cele 5 volume. Apoi Zânele din Valea Cerbului de Nestor Urechia (pe asta mi-aş dori-o cadou, am avut două şi le-am rătăcit). Apoi 1001 de nopți, ediția BPT în multe volume. La Medeleni de Ionel Teodoreanu. Mark Twain cu Aventurile lui Tom Sawyer, Huckleberry Finn si Un yankeu la curtea regelui Arthur. Ivanhoe de Scott. Arcaşul verde de Edgar Wallace.

Bonus foarte special Să ucizi o pasăre cântătoare de Harper Lee şi ciclul Jalna de Mazo de la Roche.

O menţiune specială o au aici cărţile de sub patul din foişor, de la Ploştina, strânse acolo de la biblioteca sătească de tata şi unchiul Mitică (îmi amintesc perfect cărţi de propagandă rusă, o carte cu autor cubanez şi o carte de chimie pentru amatori de unde am învăţat să fac din lapte un material din care se prepară clapele de pian).

2. Etapa preadolescenţă şi adolescenţă

Ultimul Mohican de Fenimoor Cooper, Cocoşatul de Paul Féval, cărţile cu Pardaillan şi Fausta (mi le împrumuta o colegă pe termen foarte scurt), Alexandre Dumas cu Cei trei muşchetari, După 20 de ani, Vicontele de Bragellone şi Contele de Monte Cristo. Robinson Crusoe de Defoe.

Menţionare specială pentru seria Jules Verne alea cartonate (abea aşteptam să apară un volum nou, să mi-l cumpăr imediat).

Călătoriile lui Gulliver ale lui Jonathan Swift, primul „SF”. (mai tare şi mai tare mi-a plăcut călătoria din ţara cailor vorbitori) Moby Dick de Herman Melville.  Şoimul maltez de Dashiell Hammet. Seria Qvartetul din Alexandria de Lawrence Durell. Război si pace şi Anna Karenina de Tolstoi. Mizerabilii de Victor Hugo. Vin ploile de Louis Bromfield. Misterele Parisului de Eugène Sue. Omul de aur de Jókai Mór. Jana şi Jan de Jirina Trojanova (cetită la bunica, în verile de vacanţă şcolară). Eric Maria Remarque. Hemingway. Regii blestemaţi de Maurice Druon (o tonă de volume).

Doru Davidovici cu cărţile lui despre zbor şi aviator, ia-mă şi pe mine-n zbor.

Tot aici, aproape de sufletul meu: Cella Serghi, Lucia Demetrius şi Anişoara Odeanu.

Foarte foarte speciale Kon Tiki de Thor HeyerdahlDin jurnalul unui cascador de Aurel Grusevschi şi Zburatorul de Desmond Bagley.

O carte poliţistă de la care nu-mi amintesc nici numele nici autorul, doar că era vorba de un detectiv care avea o răpciugă de Dodge hârbuit care, de fapt, era tunat şi prindea o viteză colosală.

3. Etapa romantică

Lorelei de Ionel Teodoreanu (pe atunci eram îndrăgostită de proful de chimie, aşa că). Rebecca şi Golful francezului de Daphne du Maurier (asta ultima chiar m-a marcat că-i lipseau ultimele 5 foi). Menţiune specială Gran Canaria de Cronin (eheeeei, şi acum visez la insula aia plină de frezii…). Apoi a apărut pe firmament Mihail Sebastian cu Steaua fără nume şi a început un fel de aşteptare. Oraşul cu salcâmi şi Accidentul (de la care am rămas cu obsesia liliacului alb iarna). M-a fascinat ciclul Torente de Marie Anne Desmarest (nu o mai am şi am refuzat să o cumpăr acum la seria cu ziarul Jurnalul, de teamă că o să fiu crunt dezamăgită). Pe aripile vântului de Margaret Mitchell (foarte romantic mi s-a părut cum a murit scriitoarea, imediat după ce a scris singura ei carte). Ion Grecea cu Talida şi Moartea lebedei (am ţinut minte numele ăsta neobişnuit).

4. Etapa cărţi cetite şi răscetite

În afară de Cireşarii, pe care crez că am cetit-o de sute de ori, o mentiune specială pentru Aştept provincia de Smaranda Cosmin (de aici am rămas cu expresia „e colosală gagica”, vorbind despre rochia de banchet). Tot aici s-ar încadra şi Arta conversaţiei de Ileana Vulpescu.

smaranda-cosmin-astept-provincia~8348665

5.Etapa BPT (Biblioteca pentru toţi, dar aia veche, de 5 lei fix, dinaintea lui Tucă).

Am aranjat într-un weekend toate cărţile părinţilor (cred că le cumpăraseră cam pe toate) în ordinea numerelor de pe tricou şi am cetit mai mult începuturi. Mi-amintesc de Jude neştiutul de Thomas Hardy, Cartea nunţii şi Bietul Ioanide de George Călinescu, Istoria declinului si prabusirii Imperiului Roman [3 vol. BPT 893, 894, 895] de Edward Gibbon, pe care am cetit-o abea de curând. Cărţile junglei de Kipling în formatul ăsta le-am cetit. Prieteni de nădejde  de J.B.Priestley (de la care mi-a venit ideea că ce mişto ar fi să fug cu un circ). Mizerabilii de Victor Hugo.

248716700-5714204-700_700

6. Etapa „toată seria de autor”

Aici încep cu nemuritorul Arthur Hailey, un fel de Danielle Steel masculin (Aeroportul, Mânuitorii de bani, Roţile, Hotelul, Zbor periculos, Medicamentul fatal, La nivel înalt, Ultima şansă).

Continui cu minunata Rodica Ojoc Ojog-Braşoveanu, seria Melania Lupu (începând cu Cianură pentru un surâs) respectiv seria cu maiorul Minerva Tutovan (dar şi cărţile poliţiste de sine stătătoare).

Apoi John Fowles: Magicianul este prima carte evăr pe care mi-am cumpărat-o imediat după revoluţia din decembrie 1989 (până atunci se vindea pe sub mână). Iubita locotenentului francez, Daniel Martin, Colecţionarul, Turnul de abanos, Mantissa, Copacul, Colecţionarul, Omida, le-am cetit pe toate.

romane

Apoi la fel de nemuritorul Sven Hassel (Legiunea blestemaţilor, Monte Cassino, Blindatele morţii, Camarazi de front, Gestapo, Lichidaţi Parisul, Batalion de marş, General SS).

Drag mie, Radu Tudoran, de la Toate pânzele sus până la cărţile de propagandă comunistă gen Oraşul cu fete sărace, Dunărea revărsată şi Un port la răsărit, apoi minunatele de călătorii:  Al optzeci şi doilea (călătoria pe un vapor de pescuit oceanic), Oglinda retrovizoare (Italia şi Spania), La nord de noi înşine (Capul Nord), Frumoasa adormită (America) şi sfârşind cu ciclul Sfârşit de mileniu (Casa domnului Alcibiade et al)

Seria de autor James Clavell. N-am ratat nici măcar plictiseala aia din Iran. Deci Şogun, Tai Pan, Gai Jin, Nobila Casă, Changi, Vârtejul.

7. Etapa englezească

De departe ciclul The Forsyte Saga de John Galsworthy. Apoi Surorile Brontë (La răscruce de vânturi, Jane Eyre). Bineînţeles Jane Austen (Mândrie şi prejudecată, Emma, Raţiune şi simţire). Tess d’Urberville şi Primarul din Casterbridge de Thomas Hardy, Bâlciul deşertăciunilor de William Thackeray. Spre far şi Valurile de Virginia Woolf. Iris Murdoch cu Marea, marea. Charles Dickens cu Mica Dorrit, Marile speranţe şi David Copperfield. Tom Jones de Henry Fielding, Femeia în alb de Wilkie Collins. Portretul lui Dorian Gray de Oscar Wilde.

8. Etapa românească 

Adam şi Eva şi Jar de Liviu Rebreanu (Răscoala şi Ion erau pentru şcoală aşa că bleah. Deşi şi pe astea le-am cetit tot la Ploştina, inclusiv pasajul celebru pe vremea aia, cu Nadina şi Petre Petre). Camil Petrescu mă plictisea dar Cezar Petrescu nu, cu Baletul mecanic, Întunecare, Miss Romania şi Calea Victoriei (parcă asta are un artificiu frumos, fiecare capitol începe cu o frază continuare de la capitolul precedent). După 89, literatura detenţiei (Virgil Ierunca – Fenomenul Piteşti, Ion Ioanid – Închisoarea noastră cea de toate zilele, Nicolae Steinhardt – Jurnalul fericirii) Foarte aproape inimii mele e Nostalgia de Mircea Cărtărescu. Panait Istrati (îl iubex!) cu Bărăganul său plin de ciulini şi cu Kira Kiralina. Prins de Petru Popescu (am citit-o prima oară la liceu apoi a doua oară recent). Cel mai iubit dintre pământeni de Marin Preda (o cetea toată lumea evlavic, aşa, după cât ne bătuserăm pentru ea prin librăriile comuniste). Paul Goma (aproape că aş putea să-l trec la serie de autor cetită în întregime). Scrinul negru al lui George Călinescu (cred că prima oară când am luat contact cu lumea boierească decăzută din drepturi după comunism). Incognito al lui Eugen Barbu. Compunere cu paralele inegale de Gheorghe Crăciun. Băieşu cu Balanţa. Europolis de Jean Bart. Radu Anton Roman cu Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti.

9. Etapa „ce şmecheră sunt eu”

Gog de Giovanni Papini, Singur pe un peron de Octavian Paler (asta a fost prima carte serioasă cetită pe la 15 ani, apoi am cerut la biblioteca liceului toată seria de autor Paler de mă iubea bibliotecarul ca pe Sfânta Veronica). Numele Trandafirului şi Pendulul lui Foucault de Umberto Eco. Clopotul de sticlă de Sylvia Plath.

10. Etapa SF

Isaac Asimov ciclul Roboţilor şi ciclul Fundaţiei. Ciclul Dune de Frank Herbert. Ciclul Ender de Orson Scott Card. Solaris de Stanislaw Lem, Fahrenheit 451 de Ray Bradbury. Ciclurile Odiseea spaţială şi Rama de Arthur C. Clarke, nene.

PS

Etapa gospodina

Aperitive de Clementina Petra, Carte de bucate de Sanda Marin, cărţile de puericultură ale mamei. Mai răsfoiam asiduu o carte despre cumn se aşează mesele de sărbătoare şi cum se răsucesc şervetele de damasc satinat.

Etapa cărţi de la foşti iubiţi

Cadmos şi clipa cea repede de Sterlian Ţurlea şi respectiv neşte poezii de Nichita Stănescu.

Am şi un Arthur special, care stă lângă un DVD cu iarbă măturată de vânt marin.

PS

10 cărţi pe care le-am început de ţ ori dar nu am putut să le cetesc nici până acum până la capăt:

1. Persuasiune de Jane Austen

2. Poveste despre două oraşe de Charles Dickens

3. Doctor Jivago de Boris Pastenak

4. Don Quijote de Miguel de Cervantes

5. Familia Maia de Eça de Queiroz

6. Orbitor aripile şi Corpul de Mircea Cărtărescu

7. Casa de lut de Pearl S Buck

8. În căutarea timpului pierdut de Marcel Proust

9. Orice de Dostoievski

10. Divina comedie de Dante Alighieri

Bonus:  Decameronul de Boccaccio.

10 cărţi pe care aş fi vrut să le scriu io:

1. Ghidul autostopistului galactic de Douglas Adams

2. Spuma zilelor de Boris Vian

3. De veghe în lanul de secară de J.D. Salinger

4. Si Hams Si Regretel de Matei Florian

5. Eleganţa ariciului de Muriel Barbery

6. Copila de zăpadă de Eowyn Ivey

7. Extrem de tare și incredibil de aproape de Jonathan Safran Foer (pencă are şi desene şi pagini scrise criptic)

8. Pacientul englez de Michael Ondjaate (am cetit-o pe patul de spital şi am uitat de toate belelele)

9. orice carte de Jeffrey Eugenides

10. finalul din Fight Club de Chuck Palahniuk şi povestea cu fetiţele care joacă jocul de-a reginele ROGVAIV din REM-ul Nostalgiei lui Cărtărescu (care, de fapt, cică ar fi exact „Sfârsitul jocului“ a lui Julio Cortázar).

10 cărţi pe care nu o să le cetesc vreodată de bunăvoie şi nesilită de nimeni:

1. orice de Tudor Chirilă

2. orice de Gabriela Vrânceanu Firea Pandele etc

3. orice de Mihaela Rădulescu

4. orice de vreo Andree (Marin, Esca etc)

5. orice de Dan Puric

6. orice de Marius Tucă

7. orice de Mihai Găinuşă

8. orice de Robert Turcescu

9. seria cu fluturi de Irina Binder

10. 50 shades of Grey sau Cronicile vampirilor Twilight

10 cărţi bleah pe care le-am cetit deja:

1. Alchimistul de Paulo Coelho

2. Codul Da Vinci de Dan Brown

3. O tragedie americană de Theodore Dreiser

4. Mătăniile şi Castelana din *** de Florence Barclay

5. Spitalul municipal de  Barbara Harrison (are şi o continuare, Clinica Goslin parcă)

6. Viaţa ca o pradă de Marin Preda

7. Supleantul de Petru Popescu

8. Rădăcini de A.Haley

9. Mircea Eliade Maytrei (chiar şi Jurnalul unui adolescent miop)

10. Elisabeth Gilbert – Ultimul bărbat american

Bonus: Culegerea de mate Gheba (cât de şocată am fost acum, adult, să aflu că Gheba e o persoană care şi trăieşte)

later edit

La leapşa istorică de pe feisbuc am răspuns aşa:

1. Luna Betiluna şi Dora Minodora de Anamaria Smigelschi (o carte care m-a făcut să-mi dorex cărţi, la o vârstă preşcolară)
2. Cireşarii (crecă încă mai ştiu pasaje pe de rost, începuturile de la fiecare din cele 5 volume)
3. Aştept provincia de Smaranda Cosmin (mi-a insuflat dorinţa şi siguranţa secretă că şi eu o să poci scrie, vreodată)
4. Pe aripile vântului de Margaret Mitchell (mi-a demonstrat că şi o carte foarte groasă e citibilă. Eram şi impresionată până la lacrimi de destinul scriitoarei, care a murit într-un accident de circulaţie la puţină vreme după ce a terminat singura ei carte de un uluitor succes)
4. Să ucizi o pasăre cântătoare de Harper Lee
5. Testamentul unui excentric de Jules Verne (dor de ducă)
6. Kon Tiki de Thor Heyerdahl (şi mai dor de ducă)
7. The Forsyte Saga de John Galsworthy
8. Lorelei de Ionel Teodoreanu (în tandem cu Steaua fără nume de Mihail Sebastian)
9. Radu Anton Roman cu Bucate, vinuri şi obiceiuri româneşti (în veaţa mea nu am crezut că poţi ceti o carte de bucate ca pe un roman-comedie burlescă)
10. Singur pe un peron de Octavian Paler (un fel de început)

Da, ştiu, 4 e de doo ori. La derută.

2 comentarii leave one →
  1. 31 August 2014 23:11

    Foarte mişto. Ie Rodica Ojog-Braşoveanu, doamnă! Da’ mi-a plăcut la nebunie aşa, ca poveste. Mie mi-ar ieşi un roman. Hm, nici nu-i o ideea rea. Ti pup şi te ador, mi-a plăcut tare. 🙂

  2. 19 Februarie 2017 06:58

    Niște cărți superbe care îmi stârnesc amintiri nostalgice. Sunt de vânzare?

Lasă un răspuns

