Skip to content

Scrisorică din Lisabona (3)

22 March 2015

Dragă Leo

Având în vedere că era prima oară când o vedeam, n-am apucat să văd în Lisabona “toate magazinaşele, prăvăliile, atelierele de reparat/cumpărat orice – de la pantofi la fermoare şi piese de schimb -lucruri pe care le aveam şi noi pînă nu demult, grupate în zona Bărăţiei sau “la Predoleanu“. Am intrat în schimb în magazinaşele de suveniruri locale (nu chinezisme) gen A Vida Portuguesa de unde poţi să-ţi cumperi obiecte artizanale din plută (tipic portugheze având în vedere că o treime din hectarele de stejar de plută şi o zecime din toate dopurile de pluta ale omenirii se fac in Portugalia), sardine din ceramică sau conserve de sardine adevărate, plăcuţe decorative azulejos, cărţi sau busturi din carton ale scriitorilor Fernando Pessoa, Luis de Camões şi Eça de Queiroz, vin de Porto şi CD-uri cu fado. Eu mi-am cumpărat o carte cu CD, cu poemele lui Pessoa cântate de fadişti.

M-am holbat la faţadele decorate cu modele infinite de azulejos, am urcat şi coborât străzile în pantă până la amarnică febră musculară (atenţie, pantofii comozi sunt un must), am admirat clădirile eclectice, unele incredibil de bine restaurate, altele în ruine, am respirat adânc pe largul bulevad al Libertăţii, cu pavajul său din 1924 şi canalul îngust de apă ce personifică râului Tejo (care are şi o statuie, personificat ca satir), am alunecat pe cobblestones, macadamul cu care sunt împânzite străzile, trotuarele şi pieţele, am descoperit scuarurile “largo”, scurtăturile din scări, funicularele şi liftul între cartiere, acoperişurile şi chiparoşii, plutele bătrîne şi miradoarele, faţadele însorite ale blocurilor interbelice sau moderne, parcurile, statuile înaintaşilor, florile, balcoanele cu rufe puse la întins, ca într-o salvatoare primenire universală.

tipic libertades rau tejotipic cladiri

PS

Deşi privită de sus Lisabona pare că are toate clădirile albe, când o priveşti de jos, de la nivelul străzii, are o grămadă de clădiri foarte colorate.

PPS

Fotografiile îmi aparţin.

No comments yet

Leave a Reply

