Vina

Se vorbeste mult despre culpabilizare.

Despre vini s-a vorbit de cand haul si budaul, s-au scris carti, s-au facut filozofii.

Culpabilizare individuala sau culpabilizare colectiva.

S-a dixcutat mult zilele trecute, in plin fenomen al Pietii Universitatii, despre “cu totii suntem de vina”, despre “sistemul suntem noi”, despre “mentalitatea paguboasa a romanului”, despre “voi va uitati la televizor”.

Sunt de acord, intr-o oarecare mica masura, cu comentul Tapirului de la postul precedent.

Insa, nene, de aci incolo, io una REFUZ sa ma mai culpabilizez.

Nu, nene, nu sunt io de vina.

Nu sunt io de vina pentru ca dacii-si-romanii, pentru ca bisericile lui stefan cel mare, pentru ca tradarile boierilor, pentru ca blazarea orientala, pentru turnatori, iliesti, ebe, vadimi, udre si otevei.

Pentru fanariotism, mioritism, comunism, consumerism si alte isme.

In mic, io una mi-am facut datoria.

Am invatat la scoala cat am putut io de bine. 17 ani. Deci am rasplatit banii platiti de contribuabili in bugetul Educatiei.

M-am angajat, dupa terminarea facultatii + 13 luni de la nasterea primului copchil, asa ca incurajez productia or serviciile deci Economia. Platesc pensionarii. In plus, muncesc cu succes si la jobul numarul 2, cel de acasa. Cel de gospodina, fie si ratata pe alocuri.

Nu am angoase existentiale desarte, nu am depresii nejustificate, nu ma deplang, nu ma vaicaresc mai mult decat imi trebe si mie sa-mi descarc celulele nervoase (in cautarea alora linistite).

Platesc asigurari de sanatate, deci incurajez sistemul sanitar. Ma duc la bilantul de sanatate anual la medicul de familie. Imi fac anual analize de baza.

Am vreo 3 piloane dealea de pensii private plus asigurare de veatza, deci sunt responsabila pentru intamplari neprevazute.

Am facut rate sa-mi iau loc de vietuit si masina, deci incurajez Economia.

Am plecat in vacanta si la Tusnad, Eforie Nord si Plostina, nu numai la Roma, Londra sau Tahiti, asadar incurajez Turismul local.

M-am maritat si am facut doi copii destepti, asa ca incurajez si demografia.

Ma duc la vot.

Sunt un om corect, daca gasesc un portofel cu acte pe strada il duc proprietarului sau politiei.

Sunt un om curat, nu arunc pe jos hartii, sticle goale, guma de mestecat. Nu scuip. Nu pun pungile de gunoi in tufis.

Sunt un om civilizat, nu urlu in metrou sau in tren, nu vorbesc la telefonul mobil in timpul unui curs, nu vorbesc urat in fata copiilor.

Sunt un bun vecin, nu pun muzica urland la boxe dupa ora 10 seara, imi platesc datoriile locative, dau zapada din fata scarii.

Platesc la timp taxele si impozitele, asa ca incurajez Fiscul.

Sunt un om respectuos, fata de batrani si tineri deopotriva, fata de intelectuali si tarani deopotriva.

Cand parintii mei n-or sa mai poata, o sa incerc sa intretin micuta casa de munte a bunicilor paterni si frumosul teren cu livada de meri al bunicilor materni. Pentru ca ei au muncit cu sudoarea fruntii pentru ele.

Sunt recunoscatoare vesnic celor doua educatoare ale copiilor, celor doua invatatoare ale copiilor, medicilor care mi-au salvat veatza de doo ori. Profesorilor mei si ai copiilor mei.

Le multumex din inima functionarilor din banci, mecanicilor de locomotiva, sudorilor, casieritelor de la supermarket, vanzatoarelor de la nonstopul de langa bloc, doamnelor care fac covrigii de la Romana, taximestristilor, femeilor de serviciu, chelnerilor de la restaurant, curierilor care aduc posta rapida sau cateringul, lucratorilor de pretutindeni.

In egala masura cercetatorilor, scriitorilor, jurnalistilor cu boase, designerilor, muzicienilor, fotografilor, ilustratorilor de carti pentru copii, facatorii de handmade-uri, poetilor, pictorilor, actorilor, sculptorilor, bloggerilor care scriu frumos.

Traiesc dupa reguli ale eticii, am si ceva smerenie, mai am inca si ceva sperante.

Am avut si am joburi obtinute cinstit, pe concursuri si interviuri.

Incerc sa fac bine ceea ce fac, si la serviciu si acasa.

Profesional, incerc sa ma instruiesc continuu iar in particular incerc sa-mi hranesc sufletul si mintea cu frumosul creat de altii, cei talentati, cei daruiti.

Imi cresc copiii cat pot eu de bine, insa nu poci sa le spun ca veatza e numai frumoasa si corecta.

Sunt si subiectiva? Sigur ca da. Insa nu sunt IO de vina.

59 thoughts on “Vina

  1. Vina noastra e ca azi, cand vedem oamenii aia care ne striga exasperarea in piata Universitatii degeaba de 3 saptamani, nu iesim cu totii-probabil vreo 10 milioane de romani care nu au alta vina decat ca suporta sa-si bata niste nenorociti joc de viata si tzara noastra. Rezolvam problema, si apoi ne vedem de viata noastra. Iar daca vin alti nenorociti, ii dam jos si pe aia, pana pricep toti ca nu suntem nici prosti nici lasi. Simplu.

  2. Întrebarea zic eu că este dacă toată lista asta de chestii bifate e ce trebuie și dacă e suficientă. Ce văd eu din afară este că mai toți cei care ar putea să facă și să schimbe ceva au fiecare lista lor cu “am făcut aia și ailaltă, ajunge”, așa că pun o limită clară participării lor la viața socială și politică, care sînt murdare și preferă să se țină la distanță de ele. Așa că în politică rămîn politicienii de carieră, care știu să cîștige din asta. Același lucru se întimpla și in Germania, numai că politicienii de aici se pare că au ceva mai multă experiență și sînt ceva mai bine antrenați decît cei din România.

    Din alt punct de vedere, mi se pare că românii au o colecție enormă de complexe de toate felurile, și în primul rînd de vinovăție (și de inferioritate, dar nu de asta era vorba aici). Complexe, adică prea puțin motivate, iraționale, inutile, metode ideale de autoblocare.

  3. Iulia, refuz sa ma culpabilizez si pentru ca nu protestez de trei saptamani in piata. Mai degraba as fi de vina pentru ca nu protestez individual: la serviciu, impotriva pitzipoancelor angajate si acolo, pe strada cand vad comportamente necivilizate.

    Pinocchio, ar trebui sa fie de ajuns. Refuz sa pic in capcana “participare la veatza politica”. Om politic e o meserie, nu un amatorism.

  4. din pacate se aplica legea lui ecological fallacy. o caracteristica de grup (cu probabilitatile si puterea de predictie asociate) nu spun nimic, absolut nimic despre caracteristicile la nivel individual. recte, cand zic ca “romanii aia si ailalta” nu intrapolez la nivel de individ. dar la nivel de grup da. iulia, cei 10 milioane, ca grup, sunt vinovati, chiar daca individual se pot disculpa de vina

    da, tu si altii aveti lista voastra de lucruri bune si corecte. o am si eu, am zis-o de multe ori incepand cu un citat dintr-o dilema veche de tot, cand ne chinuiam sa “intram in europa” si un autor (nu mai stiu cine, parca ghinea) spunea ca in europa putem intra si cate unul, nu toti odata, facand, individual, lucrurile de le listezi tu.

    dar realitatea e realitate. la nivel de grup suntem asa cum am caracterizat in alte posturi si comentarii. nu suntem japonezi, nu suntem nemti, suntem romani. balcanici, mediteraneeni sau cum vrei sa-i spui (uite si la greci cum sunt). si pe mine asta ma roade, de ce nu suntem japoneji? sa nu-mi spuneti ca din cauza politicienilor, ca este ABSOLUT FALS.
    asta e problema studiilor de populatie, inertia si efectul sunt influentate de grup, nu de individ. legitatile si solutiile se aplica diferit la nivel de grup fata de nivelul individual.
    nu ne culpabilizam la nivel de individ, dar ar trebui sa ne culpabilizam (constructiv, adica nu transformand-o in complex cu extrenal locus of control

    un alt exercitiu pentru toti romanii ar fi si “ce as fi facut eu daca…”. daca eram consilier, daca eram in locul lui Elena Basescu sau a lui tat’sau, etc. pentru mine, pentru copiii mei, etc, etc.

  5. erata: “nu ne culpabilizam la nivel de individ, dar ar trebui sa ne culpabilizam (constructiv, adica nu transformand-o in complex cu extrenal locus of control) la nivel de grup. ce ne caracterizeaza, insal la nivel de grup, este vaicareala, complexul, de-responsabilizarea, etc”

  6. Da-mi un exemplu de culpabilizare colectiva constructiva.

    Nu mai bine ne acceptam asa cum suntem si stoarcem ce e mai bun din noi?

  7. Madelin, asta ziceam și eu, că politica e o meserie — de care cei cu calități intelectuale și morale corespunzătoare se țin la distanță de obicei. Aici văd eu problema.

  8. Da. (Și în altă ordine de idei, Tapire, mulțumesc pentru termenul de ‘ecological fallacy’, chiar aveam nevoie de el…)

  9. Madelin, calităţile care contează pentru rolul de cetăţean într-o ţară democratică sunt altele:
    – cunoaşterea cât mai bună a domeniilor în care activează cei ce te reprezintă (economie, administraţie, drept, geopolitică, strategie militară, etc.)
    – gândire critică suficient de dezvoltată încât să nu alegi oameni pe baza caracteristicilor fizice, a capacităţii oratorice sau a originii sociale sănătoase. Tot asta ar trebui să prevină acordarea unei prea mari importanţe imaginii externe în detrimentul realităţii interne.

    Dacă pui ştampila fără să ai capacitatea de a lua o decizie informată, atunci eşti de vină.

  10. Stefan, de acord cu ambele. Comentariu: ce inseamna “cat mai buna”? Daca eu sunt poet, de ex, cat ma pot pricepe la economie, drept etc? Iar cei alesi nu au datoria de a fi asa cum s-au prezentat?

    Tapire, ba eu cred ca boborul nostru este asa si pentru ca a avut dintotdeauna (cu mici si scurte exceptii) conducatori prosti, Prosti in sensul ca nu au fost in stare sa formuleze o regula simpla si clara si nici nu au fost in stare (sau nu au avut chef) sa asigure aplicarea simpla si clara a regulilor pe care, de bine de rau, le-au stabilit.

  11. O cunoaştere cât mai bună în limita capacităţii intelectuale individuale.

    Dacă tu refuzi să studiezi economia pentru că eşti poet atunci nu ai dreptul de a alege între politici economice pe care nu le înţelegi.

  12. “Iubito, ești divină. Nu, iubitule, amindoi sîntem di vină.”
    Nu știu dacă conducătorii au fost buni sau proști. Conducerea României doar în ultimii 22 de ani a avut pretenții la democrație, iar pentru asta a lipsit și încă lipsește competența necesară. De unde să învețe boborul așa ceva, și în cît timp? Pentru trecerea de la dictatură la democrație și pentru ridicarea nivelulul de competență politică a boborului, 20 de ani sînt nimic. Cei care am învățat ceva sîntem noi, ăștia, minoritatea care își bate capetele în asemenea discuții. Boborul, atîta timp cît trimite un Vadim Tudor la Bruxelles, n-a învățat nimic.

  13. Pinocchio, io crez ca totul vine mai demult de 22 de ani. Asa zice si Tapirul, de fapt.

    Stefane, nu ceam ca refuz, ceam ca nu (ma) pricep. Insa refuz sa ma culpabilizez si pentru asta, da.

  14. madelin, ştii cum e asta? nu contează că tu ai plătit factura la apă, spre exemplu….căci dacă ceilalţi n-au plătit, ţi-o taie, nenorociţii!

    eu nu mai combat în politichie, prefer să rămân “poet” (sau filozof cu fuste), că dacă o fac se găseşte mai întotdeauna un deştept( cu studii în domeniu sau nu) să-mi zică că nu pricep politică, de parcă eu am picat din lună(c-aşa-s poeţii, nu?) …şi nu mai am nervi pentru niciun deştept. Pe proşti îi evit.

    şi cine zicea că latina a murit?
    “dezbină şi cucereşte!…vom mai trăi aşa, destul…din nicio vină, decât aceea că avem păreri şi-atât….pe urmă mergem la serviciu.
    aa…şi din fericire eu mi-am făcut pfa şi n-am alţi colegi, decât unul, doi, în rest copii… deştepţi!

  15. păi și de ce nu i-am avut? sau i-a avut proști? a fost dunărea poluată de la apolodor din damasc sau ce?
    uite io refuz să cred în teoria asta, conducătorii sunt de vină, milenar.

  16. priceputul la economie și politică, în ziua de azi (și în orice democrație), ar trebui să fie obligatoriu, precum știința de carte. nu tre’ să fii geniu ca să te pricepi, tre’ să fii forțat să-ți faci lecțiile.

  17. Un amic propusese ceva asemanator – drept de vot acordat numai dupa trecerea unor teste de ceea ce eu m-am priceput a numi “cultura civica”. L-am intrebat daca exista un sistem asemanator pe undeva (de model, no) si, spre dezamagirea curiozitatii mele sincere, absolventul de Drept implicat politic mi-a zis ca nu stie. Nici eu nu stiu. Asta nu inseamna ca nu s-ar putea incerca o implementare in premiera sau ca eu m-as impotrivim, desi cred ca promisiunile electorale se pot ajusta foarte bine in functie de populatia-tinta. Ii minti mai zdravan pe cei educati, factorul saracie poate fi suficient de puternic incat sa teseasca gandirea critica.

  18. la asta as adauga cerinta ca “politicienii” sa aiba nevoie de certificat de meserie precum alte bresle (medicii de exemplu). nu charisma, nu suport popular, ci patalama. vrei sa candidezi pentru parlament, patalama de studii politice, judiciare etc. vrei sa fii primar – patalama de administratie locala, management, etc.
    evident ca nu opresti coruptia si demagogia, dar macar mai normalizezi situatia un pic

  19. Vrei patalamale? In Romania? Hihi. Cate vrei. De care vrei. E un prof universitar in Brasov care le da patalamale de “doctori” tuturor pedeseriloor si pedeleilor. Majoritatea directorilor (de firme de stat) sunt si doctori in ceva, mai nou.

    In plus, io zic si sa nu-i lasam sa faca copii decat pe cei care stiu a scrie, a socoti si a face un plan de afaceri.

  20. pai daca “in romania” nimic nu merge si nu va merge, atunci de ce mai iesiti in strada? de ce mai vreti “jos basescu”, ca “in romania” oricum presedintele tot asa va fi? (si oricum avem, milenar, conducatori prosti). de ce jos elenele, ca oricum…? de ce ne mai agitam?

    comparatia cu copiii nu tine. decizia unuia de a avea copii, chiar daca nu este cunoscator ,nu ma afecteaza pe mine si restul tarii asa de mult cat afecteaza alegerea unor reprezentanti in necunostinta de cauza

    deci pana la urma da, “in romania nimic nu merge….”, si lasam totul cum este, ne vedem de vietile noastre si NU MIA PROTESTAM.

    din “afara” sa stii ca asta e cel mai enervant aspect al romanilor “dinauntru”; “bai, in romania nimic nu merge, nu o sa mearga, hai, ba, asta e romania, nu e japonia”.

    PS: eu vorbeam, oricum, la nivel general, de sistem democratic al secolului 21 oriunde este el.

  21. Citeam io asea, zilele trecute, o carte a unui englez, Patrick McGuiness, “The last hundred days”. Ie despre Romania, care se termina asa: “The same brothel, different whores, you said once. Well, you know how it is…after all, experience is what you want in a whore…”
    Si e degeaba spusul cu nu noi suntem de vina. Ba da, fix noi, Madelin. Ca nu am stiut/putut/vrut sa ne alegem oamenii onesti, profesionisti, pusi sa faca treaba.
    Imi voi aduce aminte in vecii vecilor ce mi-a spus un polonez, cind l-am intrebat de ce sunt asa deosebiti politicienii lor, fata de ai nostri (se intimpla in 1997). “Pai, simplu, omul are doua buzunare. Noi bagam intr-un buzunar pentru noi, si in celalalt pentru tara. Ai vostri baga in amindoua buzunarele pentru ei”. Na, poftim, m-a facut pilaf.
    Noi suntem de vina ca nu invata, in gura mamii lor, treaba asta simpla.

  22. Carevasazica a fost o selectie, un avantaj evolutiv, o gena suparata rau a furaciunii. Sau “Ce naste din roman soarec mananca”. E de vina cine se marita / insoara cu romani, pentru ca perpetueaza gena care ar trebui sa se piarda, daca e sa mai avem vreo sansa. Odata cu gena, insa, dispar si romanitatea, romanismul, romanii insisi… Ei, au patit-o ei mesopotamienii.

  23. Stiu. Asta se rezolva deasemenea prin maritis interetnic masiv cu etniile corespunzatoare. Alte solutii? Daca nu-s solutii (si ne-au tot ocolit solutiile in ultimele decenii), singurul scop al discutiei ramane constientizarea (zisa si deprimarea participantilor). Faceam si fac misto pentru ca sunt de acord cu ce spune Madelin si ma indispune putin discursul cu “noi”, mai ales dupa argumentele din post. Daca majoritatea (ignoranta, manipulabila) nu poate alege bine, inseamna ca minoritatea (aia buni, destepti si devreme acasa) e tare marunta si tacuta. Faptul ca mai sunt unul-doi-trei necorupti (nu sar sa zic “incoruptibili”) / ne-amagiti (desi unii-s sigur saraci) e, vorba cliseului, “un pas spre normalitate” – minoritatea aia cuminte trebuie sa existe inainte de a incepe sa creasca pana la “masa critica” necesara ca sa devina si influenta… cultural.

  24. din “afara” sa stii ca asta e cel mai enervant aspect al romanilor “dinauntru”; “bai, in romania nimic nu merge, nu o sa mearga, hai, ba, asta e romania, nu e japonia”.

    O fi enervant dar e o realitate. De 22 de ani blazarea e pe trend ascendent. Avem mici zvacniri de speranta si apoi totul devine amorf. Poate daca ai sta aici, ai intelege mai bine. Pe bune, de ce nu vii sa pui umarul? SI nu, nu arunc nici o vina in carca nimanui. Tot ce spun eu raspicat e ca NU SUNT EU DE VINA!

    decizia unuia de a avea copii, chiar daca nu este cunoscator ,nu ma afecteaza pe mine si restul tarii asa de mult cat afecteaza alegerea unor reprezentanti in necunostinta de cauza

    O, ba da, fix la fel de tare. Vorbim de asistenta sociala, de incultura, de nivel de trai, de incompetente pe toate drumurile.

    de ce mai vreti “jos basescu” […] de ce jos elenele, ca oricum…? de ce ne mai agitam?

    Ti-am explicat pe larg. Din cauza obrazniciei maxime si ilegalitatilor care se fac acum pe fata, fara nici o rusine. Din cauza tupeului naucitor. Nu, asa ca acum nu a fost niciodata. Eu vaz ce se intampla in sfera mea mica, imediata, si extrapolez.

  25. pi nu zice nimeni ca esti TU de vina, personal, aia tot zic de la inceput, o vina colectiva nu se poate transfera individual. dar vina colectiva exista, si putem afce un exercitiu pentru a demosntra asta, si nu se poate pune numai in carca conducatorilor.

    de pus umarul pun de aici, nu tre’ sa fiu intre granitele carpato-danubiano-pontice (vezi? alt cliseu, tara ti-o ajuti numa’ dinauntru)

    “jos basescu”, bun, motivele sunt bune, si? acu’ ca ai vazut si extrema basescu cuplat cu faptul ca “in romania nimic nu se schimba”, merita efortul agitatului? nu al tau personal, iarasi (de gustibus fiecare de ce se agita), ci general.

  26. iar cu copiii, nu e fix la fel de tare, e vorba de masa critica. zece copiii crescuti aiurea nu influenteaza 20 milioane (sau cati au mai ramas) la fel ca 10 politicieni alesi aiurea.

  27. Eu chiar cred ca avem probleme cu atitudinea si asta vad cel mai tare cei de afara si alte natii care intra in relatia cu noi .Nu suntem ca natie mai prosti ca altii ci atitudinea noasta este una gresita gen “Bai, ce ala e mai destept ca mine ? Las ca i-arat eu luil!”CE IMI SPUNE EL MIE CE SA FAC? Tocmai el, care stiu eu cine a fost..Tre sa treaca ani sa nu mai avem reactia asta universala la orice ne spune cineva….Asta ne-ar salva de frustrari gratuite. Despre politicieni si actori trebuie sa stii cat mai putine , sa te intereseze doar ce fac acum pentru tine ca cetatean, membru al acestei tari care economic vorbind nu prea poate sa faca multe acum.
    Si da, ar trebui sa avem toti cunostiinte minime de economie asa cum stim sa scriem si sa citim, sa ne fie clar ca nu putem trai deasupra nivelului de castiguri pe care il avem , sa stim clar ce este cererea si oferta cand vorbim de joburi si lucruri d’astea nu sa facem scoli de proasta calitate doar ca sa avem o diploma si sa nu stim efectiv sa facem nimic .
    P’afara toti cei care stiu sa scrie si sa citeasca si sunt apti sa aiba un job stiu sa-si calculeze impozitele si au o mare grija pentru treaba asta…

  28. Spune un proverb ca “Fiecare popor are conducatorii pe care ii merita” si as mai adauga ca fiecare conducator este ridicat deasupra de poporul in mijlocul caruia traieste.
    Si atunci avem sau nu avem vina?!

  29. Proverbele nu sunt totusi axiome. Cum se masoara “meritul” asta si cum s-a verificat corelatia popor – conducatori?

  30. Ba in diferite momente istorice calitatea conducatorilor poate diferi. Super-simplistic: unu’ rau, revolutie, unu’ bun sau invers. Care era cel pe care il merita poporul respectiv?

  31. Cu multimetrul! Sincer acuma chiar crezi ca se poate masura “meritul” despre care vorbim si se poate “verifica” corelatia popor – conducatori?!?!

  32. Bineinteles ca nu, asta e marca mea de sarcasm, putin prea “voalat”. Pur si simplu nu mi se pare ca proverbele si citatele in general si proverbul asta in particular au vreo valoare argumentativa. Ai venit cu cliseul, zdrang, ai inchis gura interlocutorului.

  33. E de discutat, nu e totul atat de negru sau atat de alb cum se scrie.

    Bineinteles ca sunt o gramada de puturosi, la orase si la sate.

    Dar nu e mai putin adevarat ca multe stiri, inainte sa apara primul ministru si prefectii pe firmament, au fost din cele care aratau solidaritatea intre oameni. Oameni batrani care au fost salvati de sateni de-ai lor, de preotul satului, de primarul satului. Prefer aceste stiri, de departe. Nu pe alea care o arata pe Andreea Marin facand campanii de strangere de paine, pe Realitatea TV, pe stipendii grase.

    De exemplu, pe bunica stii cine a scos-o din nameti?

    Primul ministru si prefectii trebuiau, inainte de a-si da cu parerea despre ce ar trebui sa faca oamenii, sa dea explicatii despre contractele de deszapezire care nu au fost onorate, de exercitiile pentru situatii de urgenta care nu au fost facute niciodata, de dezorganizarea autoritatilor PLATITE de noi toti sa-si faca treaba, de totala lipsa de competenta a Cailor Ferate Romane care au tinut 3 ZILE (60 de ore) oameni in camp (si apoi au declarat naucitor ca nu le-au luat bani SUPLIMENTARI oamenilor desi i-au dus pe cai ocolitoare).

    Inainte de a-si da cu parerea despre Vrancea si Buzau, primul ministru si primarul Bucurestiului ar trebui sa spuna de ce nu sunt deszapezite de doo saptamani strazile DIN CAPITALA, strazi pe care se afla spitale, gradinite si scoli, de ex.

  34. ca’n bancul cu rabinul, toata lumea are dreptate si probabil toti ne alegem stirile care ne confirma deja convingerile
    eu incerc sa generalizez, statistic, recte sa de-individualizez. o societate e definita de suma si medie, nu de actiuni individuale.

    de problema asta ne-am mai lovit de multe ori, la inundatii, surpari de rape, etc, aelasi pattern iesea la iveala: o lene generala, o neimplicare generala, “sa ne scoata armata din necaz”, sau primaria. da, primariile sunt platite sa faca asta, dar eu vorbesc de etica aici: daca o ai, faci si tu treaba ta, fara sa contabilizezi cine ce a platit.
    iar treaba cu carciumile e endemica unde primariile nu mai au vina.

    compara cu atitudinea si comportamentului japonezilor ast’ primavara. si nu-mi spune ca “a, ei sunt japonezi”. sunt oameni cu un creier, doo urechi, doo maini, inaltimea medie un metru si ceva, etc. la ei se poate la noi nu.

    oricat am incerca sa dezamorsam caracterizarea cu exemple pozitive punctuale, per ansamblu romanii sunt lenesi, fara etica, fara responsabilitate, mana intinsa et comp. recte, vinovati. cat timp nu ne rezolvam problemele astea, cei mai bine intentionati politicieni si primari vor avea mici sanse de succes. parerea mea

    si nu suntem singuri, iote la greci, niste puturosi si ei, evaziunea fiscala fiind o virtute, cat s-au umflat de bani nemeritati le-a fost bine, acu’ dau foc la tara

  35. Ne-am intors de unde am plecat, la ideea din articolul meu.
    Dap, sunt oamenii care stau in carciuma, si sunt oameni care isi fac treaba.
    Io sunt din categoria a doua.
    Si nu poci sa nu ma intreb: de unde au aia de stau in carciumi bani de beutura?

  36. fix egzact ideea mea. numa că ăia primii sunt majoritari, ASTA e problema, la statistică cum spuneam mai sus
    de unde au bani? he, se găsesc întotdeauna bani de cârciumă. iei de la altele.

  37. Domnule, daca ar fi sa gasesc un tel mai bun in viata decit cumpararea unei sticle de chateau margaux ’90, mi-as schimba in mod fatal filozofia si-as muri pe loc de plictiseala.

    Deci zic: prioritind banii de circiuma, romanul cel obisnuit -asa ca mine si ca noi toti- arata ca s-a nascut intrupat in chipul cel adevarat, inalt plutitor peste desertaciunea clipei, martor fecund al Secundului Joc, strafulgerat din coasta Mesiei cel intorcatoriu de obraz, unicul fiu legitim recunoscut de G-D si singura lui dreapta biserica.

  38. Nu Tapire, au bani penca vorba postasului din Plostina: “niciodata n-am dus atatia bani in tolba ca acuma”. Bani de asistente sociale peste asistente sociale.

    Selectore, risc sa fiu repudiata, nene. Io habarnam sa beau.

  39. Sistemul ii incurajeaza. Pe betivi, puturosi, inculti si hoti.
    In loc sa incerce sa-i schimbe, sa-i educe, incetul cu incetul, cu bomboana si cu biciul.
    Si NU ii incurajeaza DELOC pe cei care-si vad de treaba, ca mine.
    Ca doar asa a jurat: bunastarea materiala SI spirituala.
    Si zic iar. Conducatorul are poporul pe care-l merita. Generalul are armata pe care o merita. Televiziunea are publicul pe care il merita. Nu invers.

  40. și atunci în covasna de ce se poate? tot sistemu’ ăla e
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-11501249-audio-deszapezire-covasna-prefectul-gyorgy-ervin-noi-primarii-asteptat-ajutoare-nu-vaitat-presa-pus-osul-deszapezit-toata-lumea-deszapezeste-altceva-putea-face.htm

    ba invers, madelin, invers. conducătorii nu ne vin de pe marte, ies dintr noi. dacă, statistic, noi suntm leneși și corupți și oportuniști, tot statistic conducătorii vor fi la fel.
    aici o să disagree până în pânzele albe.

  41. Pai io l-am vrut pe Johannis prim-ministru. Basescu nu l-a vrut.

    Conducatorii se presupune ca au ceva in plus fata de boborul alegator. Si ar trebui sa puna SI EI osul la treaba, conform fisei postului: propasirea materiala SI spirituala etc

  42. in afara de pricepere in trebile pentru care au fost ales (judiciar, economic, relatii internationale, etc) nu “se presupune” nimic in plus. tehnic nu e nici o diferenta intre basescu si functionara de la posta: amandoi sunt niste functionari publici, platiti din banii tai, sa faca o treaba. nici mai mult, nici mai putin. nu si-o fac, de acord, dar nici “coada” urlatoare, nesimtita si impingatoare nu e mai putin vinovata.

    io o sa am neste intrebari pentru tine si altii, dar le pun la mine pe blog mai pe seara

    PS: aia cu propasirea spirituala e vax albina, cuvinte mari, clisee, fara nimic in ele. fisa postului e (sau trebuie sa fie) clara, nu cu poezii. ce e aia “propasirea spirituala”?

  43. mai, amandoi avem dreptate, pe partea lui, abordarile sunt diferite
    da’ nu mi-ar raspuns de ce in covasna se poate si in buzau nu. ma refer la oameni, nu la johanis

  44. In zona montana a Buzaului probabil ca se poate. Daca ar fi si Covasna asa, mai spre Baragan, cine stie, poate n-ar mai putea… … …

  45. tu chiar crezi ca germanii si japonezii s-au culpabilizat?
    astia mai tare s-au indarjit si se vede. merkel in china (de vreo cinci ori)… valoarea exporturilor germane pe locul al II-le ain lume dupa China…

  46. “si pe mine asta ma roade, de ce nu suntem japoneji? sa nu-mi spuneti ca din cauza politicienilor, ca este ABSOLUT FALS.”

    Se stiu si tu stii toate astea dar am sa le repet.

    Factorii geografici. Zona cu multe resurse si climat bland, poti sa nu muncesti prea tare, tot supravietuiesti. La japonezi, finlandezi si altii, saracie mare si clima pe masura. Nu muncesti ca nebunul (si organizat!), te ia dracul imediat. De aici organizarea eficienta. sau lipsa ei.

    Iesirea la mare. La Oceanul Planetar, adica, nu la gluma aia de Marea Neagra…
    Pai englezii, olandezii, spaniolii si francezii… aveau nevoie de ceva, tzushti pe nave sa-si ia de pe unde apucau… (Ce-i drept, le trebuia si ceva curaj pt ca sa faca asta cu tehnologiile de atunci)

    Factorii istorici. Pe aici treceau toti migratorii. Nu apuca cineva sa construiasca ceva ca venea valul, jefuiau, se căcau si plecau mai departe. De pe la 1300 incolo se mai si bateau
    cu de alde Mircea, Vlad, Stefan sau Mihai si ajungeau cam frantzi in Occident… de aia Occidentul a dospit misto de a crescut asa. E misto sa ajungi superputere & civilizatie dupa ce ai jefuit pe altii…

    Si daca ai ramas in urma cu dezvoltarea, nu prea mai e chip, sar toti sa-ti dea in cap cand
    incerci sa te ridici. Fix ca-n cuiburile animalelor unde cel mai tare de la bun inceput da in cap celorlalti.

    Hai si cu religia putzintel… Daca ne facea Doamna Clara si pe noi catolici poate alta era magareatza… Asa…

    S.a.m.d. Sint altii care pot spune mai bine si mai multe decat mine.
    Dar din nu mai stiu ce motiv, motiv pe care-l cautam si pe aici, n-o fac.
    😦

  47. da, teoria geografiei (ca asta e pana la urma, clima, resurse, plasare de-a latul evenimentelor istorice) am discutat-o demult cu amicul R. din Metz, si mi se pare cea mai plauzibila. as mai adauga la aia cu migratorii ca la venirea lor aveam unde o tunde, in codru (ca era codru pe vremea aia), de aia am ramas neinfluentati si latini.

Leave a comment